لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی، نوعی لنز نرم با تکنولوژی  پیشرفته است که نسبت به لنزهای هیدروژلی معمولی، اکسیژن بیشتری از آن عبور کرده و اکسیژن رسانی به  قرنیه چشم را افزایش میدهد. در حقیقت  باید بگوییم که لنزهای سیلیکونی تا ۵ برابر بیشتر از لنزهای هیدروژل معمولی اکسیژن را از خود عبور میدهند.

اگر لنز هیدروژل خشک شود، فرم خود را از دست داده، شکننده و سخت می‌شود. اما خوشبختانه  این لنز پس از چند دقیقه قرار گرفتن در محلول لنز  دوباره نرم و قابل استفاده شود.

جالب است بدانید بر اساس یک آمار در سال ۲۰۱۴ ، حدود ۶۸ درصد از لنزهای طبی کشور آمریکا، به لنزهای هیدروژل سیلیکونی اختصاص داشت. این در حالی بود که لنزهای معمولی ۲۴ درصد، لنزهای نفوذپدیر به گاز ۶ درصد و لنزهای تماسی هیبریدی ۱ درصد فروش این کشور را به خود اختصاص داده بودند.

از مشهورترین برندهای تولیدکننده لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی می‌توان به Biofinity، Acuvue Oasys ، Avaira ، Air Optix Aqua  اشاره کرد.

مزایای لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی

لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی به برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود اکسیژن طراحی و تولید شد.

همه لنزهای تماسی , اکسیژنی که به قرنیه چشم وارد میشود  تا حدی کاهش می‌دهند و میتوانند باعث بروز عوارضی همچون قرمزی چشم‌ها، آماس قرنیه، تاری دید و آزردگی چشم‌هاشود. کمبود اکسیژن ( hypoxia  ) همچنین احتمال خطر عفونت‌های چشمی را در افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد. این عوارض در کشور ما به دلیل آلودگی و خشکی هوا در بیشتر شهر های کشور بیشتر هم میشود. به همین خاطر استفاده از لنزهای سیلیکون هایدروژل را توصیه میکنیم.

لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی

سیلیکون نام گروهی از مواد پلاستیکی  قابل انعطاف است که حاوی سیلیکا، کربن، اکسیژن و دیگر مواد شیمیایی است و به ‌دلیل نفوذپذیری بالای سیلیکون به اکسیژن، این ماده علاوه بر لنزهای چشمی در دیگر ابزار و تجهیزات پزشکی نیز کاربرد دارد.

ویژگی‌های برتر لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی

نفوذپذیری بالای لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی باعث شده تا برای طراحی‌های گوناگون لنز مناسب و قابل استفاده باشد. طراحی‌های این نوع لنز شامل توریک برای آستیگماتیسم، لنز دو کانونی، لنز مخصوص برای چشم‌های بد سایز و لنزهای شخصی‌سازی شده است.

واکنش‌ حساسیتی به لنزهای هیدروژل سیلیکونی

برخی از مصرف‌کننده‌های لنزهای هیدروژل سیلیکونی از حساسیت‌ به این لنز تماسی شکایت دارند. بیشترین شکایت‌ها نیز از قرمزی، آزردگی، خارش و خشکی چشم‌ها بوده است.

البته گفتنی است که تمامی این نشانه‌ها می‌توانید در نتیجه حساسیت به محلول‌های نگهداری یا شست‌وشوی لنز نیز ظاهر شوند. یعنی ممکن است فرد محلول مصرفی خود را عوض کرده باشد و نمونه جدید با چشم‌هایش سازگاری نداشته باشد.

اما با این که لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی امکان نفوذ اکسیژن بیشتری را به چشم مهیا می‌کند، اما سیلیکون موجود در آن می‌تواند رطوبت و خیسی سطح لنز را کاهش دهد در نتیجه این لنزها در چشم چندان مرطوب باقی نخواهند ماند.

بهترین راه مقابله با این مشکل، استفاده از محلول‌هایی است که عوامل ‌مرطوب ‌کننده مخصوصی در خود دارند تا لنزهای تماسی سیلیکونی در تمام طول روز رطوبت خود را حفظ نمایند.

البته، کسانی که خشکی چشم خفیف دارند، پس از گذاشتن لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی احساس ناراحتی خواهند داشت. این در حالی است که این مشکل را با لنز هیدروژل معمولی تجربه نخواهند کرد. در نتیجه این امر، این آزردگی به اشتباه به عنوان حساسیت به لنز هیدروژل سیلیکونی تشخیص داده می‌شود.

نکته قابل توجه دیگری که باید در این رابطه ذکر کنیم این است، افرادی که لنز تماسی نرم در چشم می‌گذراند، به خاطر اینکه اکسیژن کمی به قرنیه چشمشان می‌رسد، حساسیت‌های کمتری را هم حس خواهند کرد. اما اشخاصی که از لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی استفاده می‌کنند، چون ورودی اکسیژن زیادی به چشم را تجربه می‌کنند، بنابراین، قرنیه نیز حالتی مشابه وضعیت نرمال خود را دارد.

با همه این تفاسیر باید بدانید که میزان حساسیت چشم به لنز تماسی هیدروژل سیلیکونی بسیار کم و پایین است و تاکنون موارد بسیار اندکی از آلرژی به این نوع لنز در جهان گزارش شده است.